Synlig innhold på Google

«Å skrive godt for nettet» er ukens bloggoppdrag i kurset digitale formidling. Meningsfullt innhold fanger oppmerksomheten på sekunder i søkemotoren og kan funderer som «konverteringsmaskin». Hva og hvorfor lese vi?

Klikk teori som fanger oppmerksomheten i google er ikke alt, men viktig for å få lesere. Innhold som gir mening for målgrupper kommer opp i google og innholdsproduksjon holde på leser gjennom innlegget.

Jeg vil bruke eksempler fra Media Performance og Forskning – Bærekraftbloggen for å vise hvordan gode tekster trekker lesere og gir leser en god opplevelse. For å fange interessen til videre lesning og gi leser en rød tråd bruker Media Performance og Bærekraftbloggen virkemidler som gir pek og brudd i tekst:2

  • Mellomtittel
  • Korte avsnitt
  • Kursiv skrift
  • Fet skrift
  • Bilde

Konkurranse fortrinn på Google

Forskning – Bærekraftbloggen er en av mange fagblogger på landingssiden til forskning.no. Landingsiden gir informasjon om hvem de er, hva de driver med og oversikt av siste innlegg fra bloggene.

Blogginnlegg med «pull» overskrift som kategoriserer sak skaper en forventning til innhold. «Pull-tekster» er brukermagneten som drar gratis trafikk inn fra google.1

For eksempel skal push-tekster vekke oppsikt i nyhetsbrev eller på Facebook, mens pull-tekster skal komme opp når folk søker etter informasjon på Google.

Furu, Nina (2017): Markedsføring og kommunikasjon på nett (side 81-120). Cappelen Damm Akademisk.

Søkefrase brukt i «pull» overskriften til bærekraftbloggen, «Hvordan lykkes med resirkulering fra plastavfall til nye produkter?«, gir mening for målgruppen og inneholder ord som blir søkt etter.

Google Trend er et hjelpemiddel for å finne søkeord. Smarte søkeord i overskrift med en kort «fengende ingress» som utdyper overskriften, fanger oppmerksomhet på de få sekundene som brukes i søkemotoren før koblings- klikk.2 Samfunnstrender fanger oppmerksomheten. Statsledere påvirker samfunnsskifter og marked.

Blogginnlegg som «konverteringsmaskin»

Media Performance blogger om markedsførings tips. Gratis markedsførings veiledning gis bort i innlegg som for eksempel «MARKEDSFØRING I KRISETIDER«. En overskrift med slagkraft i utfordrende tider har dra effekt.3 Blogginnlegg gjør at leser blir kjent med tjenestene og verdiene til bedriften ved besøk.

Skjermbilde fra Media Performance og Forskning – Bærekraftbloggen [02.02.2021]

Hos Media Performance blir lesere på jakt etter informasjon møtt med popup vindu kalt «call to action»-knapp.2 Gratis tjeneste tilbys viss du melder deg på nyhetsbrev. Nyhetsbrev holder leser oppdatert med «push- eller pull-tekster» som er utformet for å skape engasjement.1

Fagbloggen har innholdsproduksjon med nytteverdi som fungerer som utstillingsvindu og argumentasjon for kjøp av tjenester. Lesere konverteres til betalende kunder og Media Performance får returnert investering på bloggproduksjon.3

Lykke til med bogging og velkommen tilbake:

Universitetet i Agder, campus Kristiansand. Foto: tssuia


Referanser:

1 Furu, Nina (2017), Markedsføring og kommunikasjon på nett (s. 81-120). Cappelen Damm Akademisk. (Materialet er vernet etter åndsverkloven )

2 9 tips for at folk skal lese Fagblogg av Geir Christian Johannessen, Universitetslektor i kommunikasjon og medier ved UiA (Materialet er vernet etter åndsverkloven )

3 Forelesning 28.01.21, «Å skrive godt for nettet» – Knepene for å skrive gode innlegg i bloggen, av Geir Christian Johannessen, Universitetslektor i kommunikasjon og medier ved UiA.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s